ログイン
言語:

WEKO3

  • トップ
  • ランキング
To
lat lon distance
To

Field does not validate



インデックスリンク

インデックスツリー

メールアドレスを入力してください。

WEKO

One fine body…

WEKO

One fine body…

アイテム

  1. 紀要論文
  2. 久留米大学心理学研究
  3. 第17号(2018)

日中大学生の化粧意識と化粧行動

http://hdl.handle.net/11316/00000753
http://hdl.handle.net/11316/00000753
37950bae-98b7-4c63-93c5-a65fc5024458
名前 / ファイル ライセンス アクション
shinri17_15-23.pdf 本文(Article) (1.4 MB)
Item type 紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1)
公開日 2018-07-13
タイトル
タイトル 日中大学生の化粧意識と化粧行動
言語
言語 jpn
キーワード
主題Scheme Other
主題 化粧意識
キーワード
主題Scheme Other
主題 化粧行動
キーワード
主題Scheme Other
主題 日中国際比較
キーワード
主題Scheme Other
主題 大学生
キーワード
主題Scheme Other
キーワード
言語 en
主題Scheme Other
主題 makeup consciousness
キーワード
言語 en
主題Scheme Other
主題 makeup behavior
キーワード
言語 en
主題Scheme Other
主題 comparison between Japan and China
キーワード
言語 en
主題Scheme Other
主題 undergraduate students
キーワード
言語 en
主題Scheme Other
資源タイプ
資源タイプ識別子 http://purl.org/coar/resource_type/c_6501
資源タイプ departmental bulletin paper
その他(別言語等)のタイトル
その他のタイトル Makeup consciousness and makeup behavior in Japanese and Chinese university students
著者 孫, 暁強

× 孫, 暁強

WEKO 1089

孫, 暁強

Search repository
木藤, 恒夫

× 木藤, 恒夫

WEKO 459

木藤, 恒夫

ja-Kana キトウ, ツネオ

Search repository
抄録
内容記述タイプ Abstract
内容記述 本研究では,質問紙調査により日中大学生の化粧意識と化粧行動の実態を調べ,さらに化粧意識と化粧行動との関連を検討した。155名の日本人大学生と154名の中国人大学生を対象として,化粧意識の3因子(「魅力向上・気分高揚」,「身だしなみ・必需品」,「効果不安」)と16項目の化粧行動について調査を行った。その結果,化粧意識において女子は日本が中国よりも高く,男子は日本が中国よりも低かった。化粧行動においては,日本の女子と中国の男子は皮膚のケアといった項目に,中国の女子はケアと共に魅力向上のための項目に頻度が高かった。日本の男子は全般的に化粧頻度が低かった。化粧意識と化粧行動との関係においては,両国の女子ともに3因子において相関が認められた。ただし,「魅力向上・気分高揚」では,男女とも日本では正,中国では負の相関が見られた。このことは,日本と中国はそれぞれの文化や社会が異なるため,化粧のとらえ方にもそれらの影響が及んでいることを示唆する。
抄録
内容記述タイプ Abstract
内容記述 In this study, we investigated the actual situation of makeup consciousness and makeup behaviors of Japanese and Chinese university students by questionnaire survey and further examined the relationship between the makeup consciousness and the makeup behaviors. We investigated the three factors of makeup consciousness: “improvement in charm and feeling upsurge”, “necessaries and appearance”, and “effect uneasiness”, and 16 items of makeup behaviors for 155 Japanese university students and 154 Chinese university students. As a result, Japanese female students were higher in makeup consciousness than Chinese, Japanese male students were lower than Chinese. In makeup behaviors, Japanese female and Chinese male students showed frequently for the categorized items such as skin care, Chinese female students showed frequently for the items for improving charm along with care. Japanese male students generally showed low makeup frequency. In the relationship between the makeup consciousness and the makeup behavior, correlations were found in three factors for both female. However, in “improvement in charm and feeling upsurge”, Japanese students showed positive and Chinese students showed negative correlations. As a reason, since Japan and China have different cultures and societies, it seems that their influence is also spreading on the way of makeup is caught.
書誌情報 久留米大学心理学研究
en : Kurume University psychological research

巻 17, p. 15-23, 発行日 2018-03-31
出版者
出版者 久留米大学大学院心理学研究科
ISSN
収録物識別子タイプ ISSN
収録物識別子 1348-1029
書誌レコードID(NCID)
収録物識別子タイプ NCID
収録物識別子 AA11799812
戻る
0
views
See details
Views

Versions

Ver.1 2023-06-19 07:59:12.118728
Show All versions

Share

Mendeley Twitter Facebook Print Addthis

Cite as

エクスポート

OAI-PMH
  • OAI-PMH JPCOAR 2.0
  • OAI-PMH JPCOAR 1.0
  • OAI-PMH DublinCore
  • OAI-PMH DDI
Other Formats
  • JSON
  • BIBTEX

Confirm


Powered by WEKO3


Powered by WEKO3