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カウンセラーとクライエントにおけるリフレイミングが感情効果に及ぼす実験的研究
http://hdl.handle.net/11316/00000834
http://hdl.handle.net/11316/0000083414feb978-a5e1-4ef1-a7ec-7bf4a66747f5
名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
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Item type | 紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1) | |||||
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公開日 | 2018-10-11 | |||||
タイトル | ||||||
タイトル | カウンセラーとクライエントにおけるリフレイミングが感情効果に及ぼす実験的研究 | |||||
言語 | ||||||
言語 | jpn | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | リフレイミング | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 肯定的感情 | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | カウンセラー | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | クライエント | |||||
キーワード | ||||||
言語 | en | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | reframing | |||||
キーワード | ||||||
言語 | en | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | positive feeling | |||||
キーワード | ||||||
言語 | en | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | counselor | |||||
キーワード | ||||||
言語 | en | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | client | |||||
資源タイプ | ||||||
資源タイプ識別子 | http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 | |||||
資源タイプ | departmental bulletin paper | |||||
その他(別言語等)のタイトル | ||||||
その他のタイトル | An Experimental Study of Affective Effects of the Reframing on Counselors and Clients | |||||
著者 |
山本, 眞利子
× 山本, 眞利子 |
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抄録 | ||||||
内容記述タイプ | Abstract | |||||
内容記述 | 本実験では,大学生,大学院生の48名の被験者をカウンセラー役24名とクライエント役24名に分け,2名1組でリフレイミングを行いその効果を検証した。被験者は,カウンセラー役とクライエント役のいずれかになった。まず,クライエント役の者が最近,後悔したことや嫌だと思ったことを想起した。その後,カウンセラーがその内容をリフレイミングし記述した。カウンセラーがリフレイミングの内容をクライエントに伝えた。クライエントはリフレイミングによってどのように思ったかをカウンセラーにフィードバックした。事前と事後の否定的感情得点と肯定的感情得点をカウンセラーとクライエントで比較した。その結果,カウンセラーでは,事前と事後で肯定的感情得点で差がなかったが,クライエントは事前より事後で有意に高くなった。 | |||||
抄録 | ||||||
内容記述タイプ | Abstract | |||||
内容記述 | In the present study, we verified the effects of reframing by dividing a total of 48 subjects, comprising university and graduate school students, into pairs of counselors (n=24) and clients (n=24). Subjects were thus each assigned the role of either a counselor or a client. First, the client was asked to recall recent events that they regretted or were unhappy with. The counselor then reframed and described the contents of these events, and informed the client of the contents of reframing. The client then provided feedback on the contents of reframing to the counselor. Scores for negative and positive feelings before and after reframing were compared for counselors and clients. The results showed that the score for positive feeling did not change for counselors, but significantly increased following reframing for clients. | |||||
書誌情報 |
久留米大学心理学研究 en : Kurume University psychological research 巻 7, p. 29-34, 発行日 2008-03-31 |
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出版者 | ||||||
出版者 | 久留米大学大学院心理学研究科 | |||||
ISSN | ||||||
収録物識別子タイプ | ISSN | |||||
収録物識別子 | 1348-1029 | |||||
書誌レコードID(NCID) | ||||||
収録物識別子タイプ | NCID | |||||
収録物識別子 | AA11799812 | |||||
論文ID(NAID) | ||||||
識別子タイプ | NAID | |||||
関連識別子 | 110007183761 |