WEKO3
インデックスリンク
アイテム
総合的な学習(国際理解「英会話」)の評価に関する研究
http://hdl.handle.net/11316/00000941
http://hdl.handle.net/11316/000009418f7682a8-736f-425d-b7ff-8221ac81e2b5
名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
---|---|---|
![]() |
|
Item type | 紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1) | |||||
---|---|---|---|---|---|---|
公開日 | 2018-12-12 | |||||
タイトル | ||||||
タイトル | 総合的な学習(国際理解「英会話」)の評価に関する研究 | |||||
言語 | ||||||
言語 | jpn | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 総合的な学習 | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 国際理解「英会話」 | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 学級担任教師のリーダーシップ | |||||
キーワード | ||||||
言語 | en | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | Comprehensive learning | |||||
キーワード | ||||||
言語 | en | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | International understanding: English conversation | |||||
キーワード | ||||||
言語 | en | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | Homeroom teachers' P-M leadership | |||||
資源タイプ | ||||||
資源タイプ識別子 | http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 | |||||
資源タイプ | departmental bulletin paper | |||||
その他(別言語等)のタイトル | ||||||
その他のタイトル | Children's evaluation of comprehensive learning (International understanding :English conversation) | |||||
著者 |
佐藤, 静一
× 佐藤, 静一× 朝美, 淑子 |
|||||
抄録 | ||||||
内容記述タイプ | Abstract | |||||
内容記述 | 本研究は,熊本大学教育学部附属小学校において,1年間にわたって行われた総合的な学習(国際理解「英会話」)に対する児童達の評価について,学年による違い,また学級担任教師のP-M指導行動(類型)(三隅,1984)との関連について調査分析を行ったものである.英会話の授業は,毎週11回(45分間),ALTと学級担任との協働指導(チーム・ティーチング)で行われた.調査対象は,3年〜6年の各3クラス計12学級429名である.調査は1学期と2学期の2回,各学期の終了月に学級単位で担任教師により行われた.調査内容は,1.英会話授業に対する評価(「興味・関心・意欲」,授業中の担任教師の「緊張・戸惑い」,英会話学習の「理解度」),2.担任教師のP-M指導行動(類型)である.室な結果は次の通りである.1.学年別にみると,3年生と6年生において,英会話学習の「興味・関心・意欲」が高く,4,5年生,特に5年生において最も低くなる結果(U字型)を示した.2.担任教師のP-M指導行動との関連では,PM型において最も高く,次いでM型,P型と続き,最低はpm型であった,また,3.英会話授業中の「緊張・戸惑い」に関しては,PM及びM型に比べて,pm,P型において,緊張ぎみで,いつもと雰囲気が違う,楽しそうでないとの結果が得られた. | |||||
抄録 | ||||||
内容記述タイプ | Abstract | |||||
内容記述 | The present study investigated the elementary school children's evaluation of English Conversation for the International Understanding in the Comprehensive Learning, which was taught at the Attached Elementary School to the Faculty of Education, Kumamoto University for one year. The study examined further t he homeroom teachers' P-M leadership behavior patterns (Misumi, 1985) related to the Children's evaluation. The homeroom teacher and the Assistant Language Teacher (ALT) teamtaught an English Conversation class (45minutes) one a week. The subjects were 429 pupils of the 12 third to sixth grade classes -3 classes per grade. The homeroom teachers conducted a survey in each of the last months of first and second school terms. It included (1) the pupils' evaluation of the English Conversation classes (i.e.,their interest, concern, and eagerness for them), the homeroom teachers' stress and their feeling in the class, and facility of conversation learning, (2) the homeroom teachers' P-M leadership behavior patterns. Our main findings are as follows: (1) the third and sixth grade pupils showed the highest scores in interest, concern, and eagerness for the classes, with the fifth grade pupils showing the lowest scores (U-curve) in these items. (2) As to the P-M leadership behavior patterns, the pupils showed the highest scores with the homeroom teachers of the PM leadership behavior pattern in each of these items, followed by those of M and P patterns in this order, showing the lowest scores with the teachers of pm pattern. (3) Futher, the teachers of the pm and P patterns tended to be a little more nervous and give a recognizably unusual feeling in the English Conversation classes as compared to those of the PM and M patterns. | |||||
書誌情報 |
久留米大学心理学研究 en : Kurume University psychological research 巻 1, p. 81-90, 発行日 2002-03-31 |
|||||
出版者 | ||||||
出版者 | 久留米大学大学院心理学研究科 | |||||
ISSN | ||||||
収録物識別子タイプ | ISSN | |||||
収録物識別子 | 1348-1029 | |||||
書誌レコードID(NCID) | ||||||
収録物識別子タイプ | NCID | |||||
収録物識別子 | AA11799812 | |||||
論文ID(NAID) | ||||||
識別子タイプ | NAID | |||||
関連識別子 | 110007183782 |