WEKO3
インデックスリンク
アイテム
中高生における"社会とのつながり"と心理的幸福感の関係
http://hdl.handle.net/11316/00000940
http://hdl.handle.net/11316/000009408c77f59d-10b4-4ecc-bfea-0b97dd473d82
名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
---|---|---|
![]() |
|
Item type | 紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1) | |||||
---|---|---|---|---|---|---|
公開日 | 2018-12-12 | |||||
タイトル | ||||||
タイトル | 中高生における"社会とのつながり"と心理的幸福感の関係 | |||||
言語 | ||||||
言語 | jpn | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 中学生 | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 高校生 | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 社会とのつながり | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 心理的幸福感 | |||||
キーワード | ||||||
言語 | en | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | high school students | |||||
キーワード | ||||||
言語 | en | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | relatedness with society | |||||
キーワード | ||||||
言語 | en | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | psychological well-being | |||||
資源タイプ | ||||||
資源タイプ識別子 | http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 | |||||
資源タイプ | departmental bulletin paper | |||||
その他(別言語等)のタイトル | ||||||
その他のタイトル | The relationship between "relatedness with society" and psychological well-being on junior and senior high school students | |||||
著者 |
三浦 , 直樹
× 三浦 , 直樹× 原岡, 一馬 |
|||||
抄録 | ||||||
内容記述タイプ | Abstract | |||||
内容記述 | 本研究では,"社会とのつながり"の構造について因子分析を用いて探索し,"社会とのつながり"と心理的幸福感の関係について検討することを目的とした。被調査者は,391名の中学生および高校生であり,"社会とのつながり"と心理的幸福感の質問紙調査が実施された。心理的幸福感の測定尺度としては,疎外感尺度および充実感尺度を用いた。それらは,孤独感,空虚感,圧迫感,無力感,自尊感,充実感の因子から構成された。因子分析の結果,受容的つながり,道具的つながり,貢献的つながりの3因子が抽出された。相関分析と分散分析の結果,「受容的つながり」は孤独感,空虚感,圧迫感,無力感と負の関係がみられ,自尊感,充実感と正の関係がみられた。「道具的つながり」および「貢献的つながり」についても,いくつかの心理的幸福感の尺度との聞に相関がみられた。また,つながりの頻度と心理的幸福感の関係におけるつながりの重要度の効果も検討された。「受容的つながり」と空虚感,「貢献的つながり」と自尊感の関係において交互作用が見られ,重要度の効果が示唆された。これらの結果から,中学生および高校生にとって,特に「受容的つながり」を主とした"社会とのつながり"が心理的幸福感と関係していることが示された。 | |||||
抄録 | ||||||
内容記述タイプ | Abstract | |||||
内容記述 | The purpose of this study was to explore a psychological structure of "relatedness with society" ("Shakai tono tsunagari") and to investigate the relationship between "relatedness with society" and psychological well-being. The survey of "relatedness with society" and psychological well-being was conducted to 391 junior and senior high school students. The questionnaire to measure psychological well-being consisted of six measures: a sense of isolation, emptiness, pressure, incompetence, self-esteem and fulfillment. The results of exploratory factor analysis showed three factors: Acceptance relatedness, Instrumental relatedness, Contributory relatedness. Acceptance relatedness was negatively correlated with isolation, emptiness, pressure and incompetence, and was positively correlated with self-esteem and fulfillment. Instrumental relatedness and Contributory relatedness was correlated with a few measures of psychological well-being. In addition, the effect of the importance of "relatedness with society" on the relationship between the frequency of "relatedness with society" and psychological well-being was considered. These results suggested that "relatedness with society", especially Acceptance relatedness, was related to psychological well-being of junior and senior high school students. | |||||
書誌情報 |
久留米大学心理学研究 en : Kurume University psychological research 巻 1, p. 71-80, 発行日 2002-03-31 |
|||||
出版者 | ||||||
出版者 | 久留米大学大学院心理学研究科 | |||||
ISSN | ||||||
収録物識別子タイプ | ISSN | |||||
収録物識別子 | 1348-1029 | |||||
書誌レコードID(NCID) | ||||||
収録物識別子タイプ | NCID | |||||
収録物識別子 | AA11799812 | |||||
論文ID(NAID) | ||||||
識別子タイプ | NAID | |||||
関連識別子 | 110007183783 |