WEKO3
インデックスリンク
アイテム
学習を深める関連づけ効果
http://hdl.handle.net/11316/00000921
http://hdl.handle.net/11316/00000921a0f5d234-055d-4b8d-99fc-fe95d18903cd
名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
---|---|---|
![]() |
|
Item type | 紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1) | |||||
---|---|---|---|---|---|---|
公開日 | 2018-12-05 | |||||
タイトル | ||||||
タイトル | 学習を深める関連づけ効果 | |||||
言語 | ||||||
言語 | jpn | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 文章理解 | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 関連づけ | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 再認 | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 遅延 | |||||
キーワード | ||||||
言語 | en | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | text comprehension | |||||
キーワード | ||||||
言語 | en | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | reference | |||||
キーワード | ||||||
言語 | en | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | recognition | |||||
キーワード | ||||||
言語 | en | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | delay | |||||
資源タイプ | ||||||
資源タイプ識別子 | http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 | |||||
資源タイプ | departmental bulletin paper | |||||
その他(別言語等)のタイトル | ||||||
その他のタイトル | Reference Effect on Learning of Reading Material | |||||
著者 |
長濱, 文与
× 長濱, 文与× 安永, 悟 |
|||||
抄録 | ||||||
内容記述タイプ | Abstract | |||||
内容記述 | 本研究は,読書課題の理解に関連づけの効果が認められるか否かを,課題内容の記憶を手がかりとして実証的に検討することを目的とした。被験者は大学生64名であり,自己関連づけ群,自己以外関連づけ群,統制群に分けられた。彼らは与えられた長文の読書課題をまず読解し,内容を要約した。その後,自己関連づけ群は要約を自己に関連づけ,自己以外関連づけ群は要約を自己以外の一般的な知識に関連づけた。統制群は要約を丁寧に清書した。その後,課題内容についての再認テストを直後と2週問後に行った。その結果,遅延段階において,自己関連づけ群と自己以外関連づけ群が統制群よりも高い再認成績を示したが,前二者の問には差異は認められなかった。また,関連づけ回数が多いほど遅延段階の再認成績が高かった。これらの結果は情報処理理論の観点から考察された。 | |||||
抄録 | ||||||
内容記述タイプ | Abstract | |||||
内容記述 | The purpose of this study was to examine the reference effect on learning of reading material. Sixty-four university students were randomly divided into one of three groups: self-reference group, knowledge-reference group and control group. In the learning phase, all the subjects read the reading material and summarized it in their own way. Then the subjects of the self-reference group associated their own summaries to their own selves, the subjects of the knowledge-reference group associated their own summaries to their knowledge in general, and the subjects of the control group made a fair copy of their own summaries. Immediately after the phase and two weeks later, they took the same recognition test on the reading material. Results indicated that both treatment groups produced results significantly greater than the control group: The recognition rates of the self-reference group and the knowledge-reference group were better than that of the control group in the delay test. However, no differences between the self-reference group and the knowledge-reference group were found. In addition, the subjects who made associations more than once revealed better performance in the delay test than the subjects of the control group. These results are discussed in terms of information processing theory and interpreted as evidence that referencing enhanced longterm recognition. | |||||
書誌情報 |
久留米大学心理学研究 en : Kurume University psychological research 巻 2, p. 27-36, 発行日 2003-03-31 |
|||||
出版者 | ||||||
出版者 | 久留米大学大学院心理学研究科 | |||||
ISSN | ||||||
収録物識別子タイプ | ISSN | |||||
収録物識別子 | 1348-1029 | |||||
書誌レコードID(NCID) | ||||||
収録物識別子タイプ | NCID | |||||
収録物識別子 | AA11799812 | |||||
論文ID(NAID) | ||||||
識別子タイプ | NAID | |||||
関連識別子 | 110007183724 |