ログイン
言語:

WEKO3

  • トップ
  • ランキング
To
lat lon distance
To

Field does not validate



インデックスリンク

インデックスツリー

メールアドレスを入力してください。

WEKO

One fine body…

WEKO

One fine body…

アイテム

  1. 紀要論文
  2. 久留米大学心理学研究
  3. 第4号(2005)

高校生における教師への心理的距離と学校適応に関する研究

http://hdl.handle.net/11316/00000883
http://hdl.handle.net/11316/00000883
539462ee-911f-427f-b233-9e93d8120ef6
名前 / ファイル ライセンス アクション
shinri4_53-60.pdf 本文(Article) (599.8 kB)
Item type 紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1)
公開日 2018-11-16
タイトル
タイトル 高校生における教師への心理的距離と学校適応に関する研究
言語
言語 jpn
キーワード
主題Scheme Other
主題 高校生
キーワード
主題Scheme Other
主題 心理的距離
キーワード
主題Scheme Other
主題 学校適応
キーワード
主題Scheme Other
主題 生徒と教師の関係
キーワード
言語 en
主題Scheme Other
主題 high school student
キーワード
言語 en
主題Scheme Other
主題 psychological distance
キーワード
言語 en
主題Scheme Other
主題 school adaptation
キーワード
言語 en
主題Scheme Other
主題 pupil-teacher relationship
資源タイプ
資源タイプ識別子 http://purl.org/coar/resource_type/c_6501
資源タイプ departmental bulletin paper
その他(別言語等)のタイトル
その他のタイトル Research on the psychological distance to a teacher and school adaptation in a high school student
著者 中武, 章子

× 中武, 章子

WEKO 1201

中武, 章子

ja-Kana ナカタケ, アキコ

Search repository
佐藤, 静一

× 佐藤, 静一

WEKO 1187
e-Rad 10040031

佐藤, 静一

ja-Kana サトウ, セイイチ

Search repository
抄録
内容記述タイプ Abstract
内容記述 本研究では,高校生を対象として,教師への心理的距離と学校適応との関係を検討した。生徒の教師への心理的距離の測定にはLPC(Least Preferred Coworker)尺度を用いた。その結果,教師への心理的距離が小さい(LPC得点が高い)生徒の方が,心理的距離が大きい(LPC得点が低い)生徒より,「教師関係」「進路意識」「規則への態度」「学習意欲」及び「学校適応全体」において高くなる傾向が見い出された。また,関係がうまくいく教師に対して高い評価をしている(MPC得点が高い)生徒は,MPC得点が低い生徒よりも,「特別活動への態度」等,及び「学校適応全体」において高くなる結果が見い出された。
抄録
内容記述タイプ Abstract
内容記述 This research considered the relation between the psychological distance to a teacher, and school adaptation for the high school student. The LPC (Least Preferred Coworker) measure was used for measurement of the psychological distance to a student's teacher. Consequently, in the school adaptation a "teacher relation", "course consciousness", "the attitude to a rule", "study volition", and "whole one", it became clear that the student with a small psychological distance to a teacher (LPC score is high) has the tendency for school adaptation to be higher than a student with a large psychological distance to a teacher (LPC score is low) . And, in the school adaptation a "attitude to special activity" it became clear that the student who is doing a high evaluation to a best teacher to relate (MPC score is high) has the tendency for school adaptation to be higher than an student who is doing low evaluation to a best teacher to relate (MPC score is low).
書誌情報 久留米大学心理学研究
en : Kurume University psychological research

巻 4, p. 53-60, 発行日 2005-03-31
出版者
出版者 久留米大学大学院心理学研究科
ISSN
収録物識別子タイプ ISSN
収録物識別子 1348-1029
書誌レコードID(NCID)
収録物識別子タイプ NCID
収録物識別子 AA11799812
論文ID(NAID)
識別子タイプ NAID
関連識別子 110007183737
戻る
0
views
See details
Views

Versions

Ver.1 2023-06-19 08:00:45.558878
Show All versions

Share

Mendeley Twitter Facebook Print Addthis

Cite as

エクスポート

OAI-PMH
  • OAI-PMH JPCOAR 2.0
  • OAI-PMH JPCOAR 1.0
  • OAI-PMH DublinCore
  • OAI-PMH DDI
Other Formats
  • JSON
  • BIBTEX

Confirm


Powered by WEKO3


Powered by WEKO3