WEKO3
インデックスリンク
アイテム
保育士におけるストレングスカードを用いたエンカウンターグループの試み
http://hdl.handle.net/11316/00000752
http://hdl.handle.net/11316/0000075261f61ba8-4297-4a66-9697-d2af32a36537
名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
---|---|---|
![]() |
|
Item type | 紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1) | |||||
---|---|---|---|---|---|---|
公開日 | 2018-07-11 | |||||
タイトル | ||||||
タイトル | 保育士におけるストレングスカードを用いたエンカウンターグループの試み | |||||
言語 | ||||||
言語 | jpn | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 保育士 | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | ストレングスカード | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 強みの認識 | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | ソーシャルサポート | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | メンタルヘルス | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
キーワード | ||||||
言語 | en | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | childcare workers | |||||
キーワード | ||||||
言語 | en | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | strength cards | |||||
キーワード | ||||||
言語 | en | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | awareness of strengths | |||||
キーワード | ||||||
言語 | en | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | social support | |||||
キーワード | ||||||
言語 | en | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | mental health | |||||
キーワード | ||||||
言語 | en | |||||
主題Scheme | Other | |||||
資源タイプ | ||||||
資源タイプ識別子 | http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 | |||||
資源タイプ | departmental bulletin paper | |||||
その他(別言語等)のタイトル | ||||||
その他のタイトル | Implementation of the use of strength cards among childcare workers during encounter group | |||||
著者 |
浦野, 陽子
× 浦野, 陽子× 山本, 眞利子 |
|||||
抄録 | ||||||
内容記述タイプ | Abstract | |||||
内容記述 | 本研究の目的は,保育士に対してストレングスカードを用いたエンカウンターグループ(EG)を行い,その効果を検証することであった。研究1では,保育士の強みに関する意識やソーシャルサポート,メンタルヘルスの現状を明らかにすることを目的とした質問紙調査を行った。分析の結果,強みの認識は強みへの注目や活用感,ソーシャルサポート,メンタルヘルスと相関関係にあることが明らかとなった。また,保育士の年齢(世代)や担当業務によって得点差があることが見出された。研究2では,保育現場でストレングスカードを用いたEG を行い,その効果を検証した。保育園3園で5~6名の保育士を対象としたEG を行い,4回の質問紙調査を実施した。その結果,3園全てで強みへの注目について有意差が見られ,2園では全ての尺度得点に関して効果量が認められた。さらに,KH Coder を用いたテキスト分析を行った。本研究を通して,保育士に対するストレングスカードを用いたEG は強みの認識を促し,自己や他者の強みに注目することによってソーシャルサポートの認識がより肯定的となること,メンタルヘルスにもよりよい影響を与える可能性が示唆された。 | |||||
抄録 | ||||||
内容記述タイプ | Abstract | |||||
内容記述 | The present study examined the effects of strength cards in relation to their use among childcare workers during encounter group (EG). In part one of the study, a questionnaire survey was conducted to determine the awareness of personal strengths as well as the status of social support and mental health among childcare workers. The results of the analysis of the questionnaire data revealed that recognition of strengths was correlated with attention and sense of utility toward such strengths, social support, and mental health. In part two of the study, the effects of strength cards were examined through their use during EG in preschool settings. EG involving five to six childcare workers was held at three preschools, and questionnaire surveys were administered four times. Consequently, scores indicated the levels of effects on all scales. In addition, text analysis was performed using KH Coder software. The results of the present study suggest that by promoting recognition of strengths among childcare workers and helping them focus on their own strengths as well as the strengths of others, the use of strength cards during EG may enhance positive perceptions of social support and favorably influence mental health. |
|||||
書誌情報 |
久留米大学心理学研究 en : Kurume University psychological research 巻 17, p. 1-13, 発行日 2018-03-31 |
|||||
出版者 | ||||||
出版者 | 久留米大学大学院心理学研究科 | |||||
ISSN | ||||||
収録物識別子タイプ | ISSN | |||||
収録物識別子 | 1348-1029 | |||||
書誌レコードID(NCID) | ||||||
収録物識別子タイプ | NCID | |||||
収録物識別子 | AA11799812 |