WEKO3
インデックスリンク
アイテム
ストレングスカードとSFAシートを用いた大学生の就職活動不安低減の試み
http://hdl.handle.net/11316/00000750
http://hdl.handle.net/11316/000007505ac9d969-27d0-46a2-9898-794f6f081538
名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
---|---|---|
![]() |
|
Item type | 紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1) | |||||
---|---|---|---|---|---|---|
公開日 | 2018-07-11 | |||||
タイトル | ||||||
タイトル | ストレングスカードとSFAシートを用いた大学生の就職活動不安低減の試み | |||||
言語 | ||||||
言語 | jpn | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | ストレングスカード | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | Solution-Focused Approach | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 就職活動不安 | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 進路決定効力感 | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
キーワード | ||||||
言語 | en | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | Strength cards | |||||
キーワード | ||||||
言語 | en | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | Solution-focused approach | |||||
キーワード | ||||||
言語 | en | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | Job-hunting anxiety | |||||
キーワード | ||||||
言語 | en | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | Career decision-making selfefficacy | |||||
キーワード | ||||||
言語 | en | |||||
主題Scheme | Other | |||||
資源タイプ | ||||||
資源タイプ識別子 | http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 | |||||
資源タイプ | departmental bulletin paper | |||||
その他(別言語等)のタイトル | ||||||
その他のタイトル | An Attempt to Reduce Job-Hunting Anxiety in University Students by Using Strength Cards and SFA Sheets | |||||
著者 |
山川, 由紀
× 山川, 由紀× 山本, 眞利子 |
|||||
抄録 | ||||||
内容記述タイプ | Abstract | |||||
内容記述 | 本研究の目的は,就職活動中の大学生の就職活動不安を低減するための有効なワークを検討することにあった。研究 1 では,就職活動中の大学生の進路決定効力感が就職活動不安に及ぼす影響についての重回帰分析を行った。その結果,進路決定効力感の下位因子である自己評価と計画立案を上げることが効果を得るという仮説を得た。それをふまえて研究 2 の介入 1 回目においては,自己評価を上げることを目的としたストレングスカードを用いたワークを検討し実施した。介入 2 回目では,計画立案を上げることをめざしたSolution-Focused Approach(以下,SFA)によるワークを検討し実施した。調査時期は2014年 7 月~ 11月であり,調査協力者として,就職活動を続行している私立A大学文系学部 4 年生10名を対象とした。その結果,介入 1,2 回目ともに,就職活動不安の低減が認められた。このことから,ストレングスカードとSFA を用いたそれぞれのワークが就職活動不安の低減に有効であることが示唆された。 | |||||
抄録 | ||||||
内容記述タイプ | Abstract | |||||
内容記述 | This study was conducted to investigate effective tasks to reduce job-hunting anxiety in university students engaged in job hunting. In the first study, a multiple regression analysis was performed to examine the effects of career decision-making self-efficacy on job-hunting anxiety in students engaged in job hunting. This led to the hypothesis that improving self-evaluation and planning, which are subordinate factors of career decision-making self-efficacy, produces effects. On this basis, a second study composed of two interventions was conducted. In the first intervention, tasks using strength cards designed to improve self-evaluation were examined. In the second intervention, tasks using a solution-focused approach (SFA)designed to improve planning were examined. The study period was from July to November 2014. Participants were 10 fourth-year humanities students of private university A in Fukuoka Prefecture engaged in job hunting. Both interventions were found to reduce job-hunting anxiety. These results suggested that tasks using strength cards and SFA are effective at reducing job-hunting anxiety. | |||||
書誌情報 |
久留米大学心理学研究 en : Kurume University psychological research 巻 15, p. 35-45, 発行日 2016-03-31 |
|||||
出版者 | ||||||
出版者 | 久留米大学大学院心理学研究科 | |||||
ISSN | ||||||
収録物識別子タイプ | ISSN | |||||
収録物識別子 | 1348-1029 | |||||
書誌レコードID(NCID) | ||||||
収録物識別子タイプ | NCID | |||||
収録物識別子 | AA11799812 | |||||
論文ID(NAID) | ||||||
識別子タイプ | NAID | |||||
関連識別子 | 40021195907 |