WEKO3
インデックスリンク
アイテム
学校事務職員が抱えるメンタルヘルスの問題とその関連要因についてのナラティブレビュー
http://hdl.handle.net/11316/0002000320
http://hdl.handle.net/11316/000200032018041313-eb4e-4a86-87ff-5f951c5465c6
| 名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
|---|---|---|
|
|
|
| Item type | 紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1) | |||||||||||||||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 公開日 | 2025-06-13 | |||||||||||||||||
| タイトル | ||||||||||||||||||
| タイトル | 学校事務職員が抱えるメンタルヘルスの問題とその関連要因についてのナラティブレビュー | |||||||||||||||||
| 言語 | ja | |||||||||||||||||
| タイトル | ||||||||||||||||||
| タイトル | Narrative review of mental health issues and associated factors among school administrative staff | |||||||||||||||||
| 言語 | en | |||||||||||||||||
| 言語 | ||||||||||||||||||
| 言語 | jpn | |||||||||||||||||
| キーワード | ||||||||||||||||||
| 言語 | ja | |||||||||||||||||
| 主題Scheme | Other | |||||||||||||||||
| 主題 | 学校事務職員 | |||||||||||||||||
| キーワード | ||||||||||||||||||
| 言語 | ja | |||||||||||||||||
| 主題Scheme | Other | |||||||||||||||||
| 主題 | メンタルヘルス | |||||||||||||||||
| キーワード | ||||||||||||||||||
| 言語 | ja | |||||||||||||||||
| 主題Scheme | Other | |||||||||||||||||
| 主題 | 休職 | |||||||||||||||||
| キーワード | ||||||||||||||||||
| 言語 | ja | |||||||||||||||||
| 主題Scheme | Other | |||||||||||||||||
| 主題 | ストレス | |||||||||||||||||
| キーワード | ||||||||||||||||||
| 言語 | ja | |||||||||||||||||
| 主題Scheme | Other | |||||||||||||||||
| 主題 | 仕事のやりがい | |||||||||||||||||
| キーワード | ||||||||||||||||||
| 言語 | en | |||||||||||||||||
| 主題Scheme | Other | |||||||||||||||||
| 主題 | school administrative staff | |||||||||||||||||
| キーワード | ||||||||||||||||||
| 言語 | en | |||||||||||||||||
| 主題Scheme | Other | |||||||||||||||||
| 主題 | mental health | |||||||||||||||||
| キーワード | ||||||||||||||||||
| 言語 | en | |||||||||||||||||
| 主題Scheme | Other | |||||||||||||||||
| 主題 | leave of absence | |||||||||||||||||
| キーワード | ||||||||||||||||||
| 言語 | en | |||||||||||||||||
| 主題Scheme | Other | |||||||||||||||||
| 主題 | stress | |||||||||||||||||
| キーワード | ||||||||||||||||||
| 言語 | en | |||||||||||||||||
| 主題Scheme | Other | |||||||||||||||||
| 主題 | job satisfaction | |||||||||||||||||
| 資源タイプ | ||||||||||||||||||
| 資源タイプ識別子 | http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 | |||||||||||||||||
| 資源タイプ | departmental bulletin paper | |||||||||||||||||
| 著者 |
吉良, 悠吾
× 吉良, 悠吾
× 古藤, 栞太
|
|||||||||||||||||
| 抄録 | ||||||||||||||||||
| 内容記述タイプ | Abstract | |||||||||||||||||
| 内容記述 | 本研究では,これまで注目されてこなかった学校事務職員のメンタルヘルスの問題に焦点を当てたナラティブレビューを行い,学校事務職員の精神疾患による休職者の割合は教育職員よりも高く,休職も長引く傾向にあることを指摘した。このような問題の背景として,各学校に所属する事務職員の数が少ないことから,業務量や責任が重くなるとともに,周囲からのサポートも得られにくいことが挙げられた。また,学校事務職員が職務に対してやりがいを感じにくいことも影響している可能性が示唆された。この問題を解決するためには,学校事務職員の業務内容を明確にするとともに,管理職が中心となって事務職員の状況を把握し,事務職員のサポート体制を構築することや,教育職員を含めた同僚との良好な関係性の構築を促す必要があることを論じた。加えて,事務職員が自分なりに職務に取り組むことができる裁量権を与えるとともに,事務職員の立場や専門性からの意見にも管理職が積極的に耳を傾けることで,事務職員が行う業務の意義が明確になり,結果として事務職員の職務に対するやりがいに繋がる可能性を示唆した。 | |||||||||||||||||
| 言語 | ja | |||||||||||||||||
| 抄録 | ||||||||||||||||||
| 内容記述タイプ | Abstract | |||||||||||||||||
| 内容記述 | This study focused on mental health issues among school administrative staff, who have not received much attention previously, noting that their rate of leave due to mental illness tends to be higher and longer than that of the educational staff. As a background, the small number of clerical staff per school increases their workload and responsibilities, making it challenging to obtain support. The study also discusses the possibility of administrative staff suffering from a lack of job satisfaction.To solve this problem, it is necessary to clarify the duties of administrative staff, build a support system by having managers take the lead in understanding the situation of administrative staff, and for administrative staff to build good relationships with their colleagues, including educational staff. In addition, by giving administrative staff discretionary authority so that they can work in their way and by actively listening to their opinions based on their position and expertise, managers can clarify the meaning of their work, leading to a sense of job satisfaction. | |||||||||||||||||
| 言語 | en | |||||||||||||||||
| bibliographic_information |
ja : 久留米大学心理学研究 en : Kurume University psychological research 巻 24, p. 77-83, 発行日 2025-03-31 |
|||||||||||||||||
| 出版者 | ||||||||||||||||||
| 出版者 | 久留米大学大学院心理学研究科 | |||||||||||||||||
| 言語 | ja | |||||||||||||||||
| item_3_source_id_7 | ||||||||||||||||||
| 収録物識別子タイプ | PISSN | |||||||||||||||||
| 収録物識別子 | 1348-1029 | |||||||||||||||||
| 書誌レコードID(NCID) | ||||||||||||||||||
| 収録物識別子タイプ | NCID | |||||||||||||||||
| 収録物識別子 | AA11799812 | |||||||||||||||||