WEKO3
インデックスリンク
アイテム
校則の寛容さ─厳格さと相互協調性・相互独立性の関連 : 横断調査と縦断調査による検討
http://hdl.handle.net/11316/0002000317
http://hdl.handle.net/11316/000200031755742c33-1adc-42a1-8e8d-c5118d4e0d7e
| 名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
|---|---|---|
|
|
|
| Item type | 紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1) | |||||||||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 公開日 | 2025-06-13 | |||||||||||
| タイトル | ||||||||||||
| タイトル | 校則の寛容さ─厳格さと相互協調性・相互独立性の関連 : 横断調査と縦断調査による検討 | |||||||||||
| 言語 | ja | |||||||||||
| タイトル | ||||||||||||
| タイトル | Looseness–Tightness of School Rules and Interdependence and Independence : Evidence from Cross-Sectional and Longitudinal Data | |||||||||||
| 言語 | en | |||||||||||
| 言語 | ||||||||||||
| 言語 | jpn | |||||||||||
| キーワード | ||||||||||||
| 言語 | ja | |||||||||||
| 主題Scheme | Other | |||||||||||
| 主題 | 文化的自己観 | |||||||||||
| キーワード | ||||||||||||
| 言語 | ja | |||||||||||
| 主題Scheme | Other | |||||||||||
| 主題 | 相互協調性 | |||||||||||
| キーワード | ||||||||||||
| 言語 | ja | |||||||||||
| 主題Scheme | Other | |||||||||||
| 主題 | 相互独立性 | |||||||||||
| キーワード | ||||||||||||
| 言語 | ja | |||||||||||
| 主題Scheme | Other | |||||||||||
| 主題 | 校則 | |||||||||||
| キーワード | ||||||||||||
| 言語 | en | |||||||||||
| 主題Scheme | Other | |||||||||||
| 主題 | self-construal | |||||||||||
| キーワード | ||||||||||||
| 言語 | en | |||||||||||
| 主題Scheme | Other | |||||||||||
| 主題 | interdependence | |||||||||||
| キーワード | ||||||||||||
| 言語 | en | |||||||||||
| 主題Scheme | Other | |||||||||||
| 主題 | independence | |||||||||||
| キーワード | ||||||||||||
| 言語 | en | |||||||||||
| 主題Scheme | Other | |||||||||||
| 主題 | school rules | |||||||||||
| 資源タイプ | ||||||||||||
| 資源タイプ識別子 | http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 | |||||||||||
| 資源タイプ | departmental bulletin paper | |||||||||||
| 著者 |
長井, 彩伽
× 長井, 彩伽
× 浅野, 良輔 |
|||||||||||
| 抄録 | ||||||||||||
| 内容記述タイプ | Abstract | |||||||||||
| 内容記述 | 本研究の目的は,高校時代の校則の寛容さ─厳格さが日本人青年の相互協調性・相互独立性に関連するかについて,横断調査と縦断調査により検討することであった。予備調査では,校則の寛容さ─厳格さ尺度の作成と信頼性の検討を行った。研究1では,横断調査を行い(N = 168,平均年齢 = 19.63歳),校則が厳格であるほど排除回避の協調性と調和追求の協調性の得点が高くなることが示された。研究2では,縦断調査を行い(N = 63,平均年齢 = 18.16歳),校則が厳格であるほど調和追求の協調性と自己表現の独立性の得点が高くなることが示された。これらの結果は,高校時代の校則の厳格さが日本人青年の相互協調性・相互独立性の両者を高めることを示唆している。 | |||||||||||
| 言語 | ja | |||||||||||
| 抄録 | ||||||||||||
| 内容記述タイプ | Abstract | |||||||||||
| 内容記述 | Using cross-sectional and longitudinal surveys of Japanese adolescents, the present study examined whether loosenesstightness of high school rules were associated with interdependence and independence. In our preliminary study, we developed and validated the looseness-tightness of school rules scale. Study 1, cross-sectional analyses (N = 168; mean age = 19.63 years), found that school rule tightness was associated with higher levels of rejection avoidance and harmony seeking.Study 2, longitudinal analyses (N = 63, mean age = 18.16 years), demonstrated that school rule tightness was associated with higher levels of harmony seeking and self-expression. These findings suggest that rule tightness in high schools increases both interdependence and independence among Japanese adolescents. | |||||||||||
| 言語 | en | |||||||||||
| bibliographic_information |
ja : 久留米大学心理学研究 en : Kurume University psychological research 巻 24, p. 27-35, 発行日 2025-03-31 |
|||||||||||
| 出版者 | ||||||||||||
| 出版者 | 久留米大学大学院心理学研究科 | |||||||||||
| 言語 | ja | |||||||||||
| item_3_source_id_7 | ||||||||||||
| 収録物識別子タイプ | PISSN | |||||||||||
| 収録物識別子 | 1348-1029 | |||||||||||
| 書誌レコードID(NCID) | ||||||||||||
| 収録物識別子タイプ | NCID | |||||||||||
| 収録物識別子 | AA11799812 | |||||||||||