WEKO3
インデックスリンク
アイテム
視写学習が軽度知的障害児の作文力に与える効果
http://hdl.handle.net/11316/00001780
http://hdl.handle.net/11316/00001780e10b2c4e-2b73-4ff5-9fb5-587a0f5c7537
名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
---|---|---|
![]() |
|
Item type | 紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1) | |||||
---|---|---|---|---|---|---|
公開日 | 2021-05-07 | |||||
タイトル | ||||||
タイトル | 視写学習が軽度知的障害児の作文力に与える効果 | |||||
言語 | ||||||
言語 | jpn | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 知的障害児 | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 視写学習 | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 作文力 | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
キーワード | ||||||
言語 | en | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | Copying | |||||
キーワード | ||||||
言語 | en | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | Ability of Composition | |||||
キーワード | ||||||
言語 | en | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | Mild intellectual disability | |||||
資源タイプ | ||||||
資源タイプ識別子 | http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 | |||||
資源タイプ | departmental bulletin paper | |||||
その他(別言語等)のタイトル | ||||||
その他のタイトル | Effect of copying on ability of the composition of child with mild intellectual disability | |||||
著者 |
曲渕, 翔
× 曲渕, 翔× 原口, 雅浩 |
|||||
抄録 | ||||||
内容記述タイプ | Abstract | |||||
内容記述 | 知的障害児にとって,言語能力を伸ばすことは適応行動の困難性を改善させると考えられる。本研究は,軽度知的障害を持つ生徒一人を対象に視写学習が文章力に与える効果を検討した。その結果,作文の表記力,速く正確に視写するといった書字能力に効果が見られた。また,視写学習を行う以前よりも,具体的な内容記述により文章に伝える力がついた。しかし,文章の構成,展開には変化が見られなかった。作文を書くためには,問いを理解し,適切な内容を考える力を始め,段落の設定及び起承転結の構成といった能力が必要となる。視写学習のみではそれらの能力の向上は難しく,国語や作文の書き方の指導と共に視写学習を行うことで,効果的に言語能力を向上させることができると考えられる。 Language proficiency enhances adaptive behavior in children with intellectual disabilities. This study thus investigated the writing ability of student with a mild intellectual disability by having them write down assignments through copying. As a result, the practice of these writing abilities such as grammar, speed, and accurate copying were effective for the student.In addition, the student gained the ability to convey sentences by concrete content description better than before. However, there was no change in the composition and development of the story. To write a text, it is necessary to possess the ability to understand the question, think about the appropriate content, set paragraphs, and compose passages that include introduction, development, and conclusion. It is difficult to improve writing abilities only by copying, and we think copying learning in conjunction with instruction in Japanese classes and how to write a composition will improve language proficiency. |
|||||
書誌情報 |
久留米大学心理学研究 en : Kurume University psychological research 巻 20, p. 79-89, 発行日 2021-03-31 |
|||||
出版者 | ||||||
出版者 | 久留米大学大学院心理学研究科 | |||||
ISSN | ||||||
収録物識別子タイプ | ISSN | |||||
収録物識別子 | 1348-1029 | |||||
書誌レコードID(NCID) | ||||||
収録物識別子タイプ | NCID | |||||
収録物識別子 | AA11799812 |