WEKO3
インデックスリンク
アイテム
小学校4年生の読み困難児が示した誤読の試行的分類
http://hdl.handle.net/11316/00001667
http://hdl.handle.net/11316/00001667d07141dc-b5f7-4aaf-8a53-a3aa7e017d2b
名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
---|---|---|
![]() |
|
Item type | 紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1) | |||||
---|---|---|---|---|---|---|
公開日 | 2020-09-29 | |||||
タイトル | ||||||
タイトル | 小学校4年生の読み困難児が示した誤読の試行的分類 | |||||
言語 | ||||||
言語 | jpn | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 誤読カテゴリー | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 特異的読字障害 | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 発達性読み書き障害 | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 限局性学習障害 | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
キーワード | ||||||
言語 | en | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | categories of reading errors | |||||
キーワード | ||||||
言語 | en | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | specific reading disorder | |||||
キーワード | ||||||
言語 | en | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | dyslexia | |||||
キーワード | ||||||
言語 | en | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | specific learning disorder | |||||
キーワード | ||||||
言語 | en | |||||
主題Scheme | Other | |||||
資源タイプ | ||||||
資源タイプ識別子 | http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 | |||||
資源タイプ | departmental bulletin paper | |||||
その他(別言語等)のタイトル | ||||||
その他のタイトル | Trial classifications of reading errors displayed by a fourth grade elementary student with reading difficulties | |||||
著者 |
園田, 貴章
× 園田, 貴章 |
|||||
抄録 | ||||||
内容記述タイプ | Abstract | |||||
内容記述 | 本報告の目的は201X年4月から翌年3月まで筆者が指導した,文章の読み困難のある小学校4年生男子が示した誤読の特徴を詳細に明らかにすることである。この児童には450の誤読が確認された。それらを試みに14のカテゴリーに分けた。多い順に「文章の意味理解に係る誤読」,「語中音の繰り返し読み」,「文章の意味理解に差し障りのない誤読」,「文字の読み飛ばし」,「単語が無意味語(非語)となる誤読」,「語頭音の繰り返し読み」,「単語や語句の繰り返し読み」,「漢字の誤読」,「意味のない文字の付加え読み」,「読み方や意味が分からない」,「単語の区切り間違い」,「意味は通る文字の付加え読み」,「行飛ばしまたは行戻りの誤読」,「句点を挟んでつなげて読む誤読」であった。先行研究の児童には,つまり読み,いわゆる逐次読みが顕著に多かったのに対して,この児童には「文章の意味理解に係る誤読」つまり意味的誤読が特に多かった。 The purpose of this paper is to make it clear in detail the feature of reading errors , displayed by a fourth grade elementary student with reading difficulties, whom the author instructed form April 201X to March of next year . 450 reading errors were confirmed among the student. We attempted to divide these into 14 categories. In descending order, these were “reading errors related to understanding the meaning of the sentence,” “repeated reading of medial sounds,” “reading errors that do not interfere with the meaning of the sentence,” “skipping a characters,” “reading errors that create a meaningless word (non-word),” “repeated reading of initial sounds,” “repeated reading of words and phrases,” “kanji errors,” “additional reading of meaningless characters,” “not understanding how to read a word or not understanding its meaning,” “not separating words correctly,” “additional reading of characters for meaning,” “skipping or rereading a word or line,” and “errors reading punctuation marks and connecting sentences or phrases.” Although prior studies on students showed many errors wherein students were getting stuck while reading or where they were reading character by character, with this student in the present study, there were notably many semantic errors, or “reading errors related to understanding the meaning of the sentence.” |
|||||
書誌情報 |
久留米大学人間健康学部紀要 en : Bulletin , Faculty of Human Health , Kurume University 巻 2, 号 1, p. 1-17, 発行日 2020-09-01 |
|||||
出版者 | ||||||
出版者 | 久留米大学人間健康学部 | |||||
ISSN | ||||||
収録物識別子タイプ | ISSN | |||||
収録物識別子 | 2435-0036 |