WEKO3
インデックスリンク
アイテム
大学進学動機と学部の独自性との関連 : 文医融合学部に所属する大学生に着目して
http://hdl.handle.net/11316/00001230
http://hdl.handle.net/11316/00001230df386dc3-d8c0-4348-b128-14dfd9e75387
名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
---|---|---|
本文(Article) (855.9 kB)
|
|
Item type | 紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1) | |||||
---|---|---|---|---|---|---|
公開日 | 2019-06-04 | |||||
タイトル | ||||||
タイトル | 大学進学動機と学部の独自性との関連 : 文医融合学部に所属する大学生に着目して | |||||
言語 | ||||||
言語 | jpn | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 進学動機尺度 | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 内的期待 | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 資格取得 | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | キャリア発達 | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 大学1年生 | |||||
キーワード | ||||||
言語 | en | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | internal expectation | |||||
キーワード | ||||||
言語 | en | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | qualification / expertness | |||||
キーワード | ||||||
言語 | en | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | career development | |||||
キーワード | ||||||
言語 | en | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | university freshma | |||||
資源タイプ | ||||||
資源タイプ識別子 | http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 | |||||
資源タイプ | departmental bulletin paper | |||||
その他(別言語等)のタイトル | ||||||
その他のタイトル | The relationship between students’ motivations for enrolling at university and the originality of faculty : A focus on integrated medical and humanities disciplines | |||||
著者 |
浦上, 萌
× 浦上, 萌× 奥野, 真由× 行實, 鉄平× 野田, 耕× 秦, 佳江× 大橋, 充典 |
|||||
抄録 | ||||||
内容記述タイプ | Abstract | |||||
内容記述 | 本研究は,学部の独自性が大学進学動機の中にどのように含まれるのか検討することが目的であった。久留米大学人間健康学部に所属する1年生140名を対象に,先行研究で使用されてきた大学進学動機尺度に大学の独自性に関わる項目を加えて質問紙調査を実施した。因子分析の結果,「内的期待」「外的期待」「資格・専門性」「無目的」が抽出され,大学の独自性の項目は「内的期待」に含まれた。また,クラスター分析を行った結果,資格を取得する目的があり,興味のある専門的知識について学びたいといった目的がある者もいれば,目標が未決定で明確な大学進学動機がない学生がいることも分かった。本研究を通じて,大学の示す独自性と自分自身の大学進学動機とが合致する学生がいることが明らかになり,明確な大学進学動機がない学生については,大学生活の中でどのように目的意識が変化していくのか追跡調査する必要があることも示唆された。 | |||||
抄録 | ||||||
内容記述タイプ | Abstract | |||||
内容記述 | The present study examined how the originality of faculty was among the motivations for students’enrollment at university. University freshmen studying at the Department of Human Health at Kurume University (N = 140) completed questionnaires on the originality of the faculty. As a result of factor analysis, “internal expectation,” “external expectation,” “qualification / expertness,” and “non-purpose”were extracted. The item “originality of faculty” was included in internal expectation. In addition, cluster analysis indicated that some students were motivated to acquire qualifications and gain professional knowledge and skills while others had a definite goal to go to study further. Through this research, it became clear that some students are attracted to the originality indicated by the university along with their other motivations. We also investigated the case of college students who did not have a definite motivation during their first year. | |||||
書誌情報 |
久留米大学人間健康学部紀要 en : Bulletin , Faculty of Human Health , Kurume University 巻 1, 号 1, p. 1-10, 発行日 2019-05-31 |
|||||
出版者 | ||||||
出版者 | 久留米大学人間健康学部 | |||||
ISSN | ||||||
収録物識別子タイプ | ISSN | |||||
収録物識別子 | 2435-0036 |